zondag 15 mei 2016

G4 april 2016 – Utrecht

Gemeente Utrecht duurzaam
Duurzaam asfalt en zonnevelden? D66 Utrecht krijgt het voor elkaar. Lees hier wat er de afgelopen tijd in Utrecht is gebeurd op het gebied van duurzaamheid.

Utrecht krijgt duurzaam asfalt

Utrecht gaat een proef starten met het gebruik van duurzaam asfalt. Op verzoek van D66-raadslid Matthijs Sienot komen er twee locaties waar wordt onderzocht of duurzaam asfalt een goede vervanger is voor het huidige materiaal. Dit is het resultaat van de samenwerking tussen onze werkgroep Grondstoffen en Matthijs.

Zonnepanelen op de Nedereindse plas

Een vervuilde plas gebruiken om duurzame energie op te wekken? Het kan! D66-gemeenteraadslid Matthijs Sienot lanceert een plan om drijvende zonnepanelen op de Nedereindse Plas te leggen.

Utrecht is in vergevorderd stadium met zonnevelden

Samen met mijn collega Arjan Kleuver en leden van de werkgroep D66 Duurzaam heb ik me hard gemaakt voor zonneweides in Utrecht. Het lijkt er nu echt van te gaan komen, we hebben de lijst met locaties binnen. De ontwikkeling van de eerste zonneweide is al in een vergevorderd stadium.

Gemeente Utrecht maakt nu echt werk van zonnepanelen op gemeentedaken: 12000 panelen in 2016

Het was de laatste jaren trekken en sleuren in de raad om sneller zonnepanelen op gemeentedaken te krijgen. Maar na een aantal van D66 Utrecht-moties (van mijn hand) met brede steun in de raad, komt de versnelling nu goed op gang. Er komen dit jaar bijna 12000 zonnepanelen bij. En er is ruimte voor nog veel meer, dus we blijven aandringen. De panelen komen op sportclubs, schoolgebouwen, en andere gemeentepanden.