dinsdag 2 augustus 2016

G4 – Augustus 2016 – Den Haag

Den Haag

Wat is kracht van Facebook als het op duurzaamheid aankomt? Den Haag probeerde dit uit met een aantal andere partijen en met resultaat! Hieronder lees je meer. En hoe kan Den Haag een fietsstad worden en blijven volgens de lokale D66-afdeling? Ook dat kun je hier nalezen. Tot slot maakten bomen en afval deel uit van de Haagse eindsprint 2016. Lees snel verder voor meer informatie!

Den Haag: Dat Kan Groener

Samen met andere partijen hebben we de Facebookpagina Den Haag: Dat Kan Groener opgericht. Op deze Facebookpagina kunnen mensen doorgeven welke versteende plekken wel wat groen kunnen gebruiken. De gemeente heeft dit opgepikt en drie locaties aangewezen waar inwoners op konden stemmen voor vergroening. Inmiddels is bekend dat dit de Tivolistraat gaat worden. Ook de Hoefkade (Schilderswijk) kan worden opgeknapt omdat er extra budget is. Een heel mooi resultaat naar aanleiding van ons actieplan!

Fietsen

Wij zetten vol in op Den Haag als fietsstad. Een belangrijk onderdeel daarvan is het faciliteren van fietsparkeerplaatsen. Bij Centraal Station staat een herontwikkeling op het programma: een grote woontoren. Voor D66 was het belangrijk dat dit niet ten koste gaat van het aantal fietsen dat bij Centraal Station geparkeerd kunnen worden. Dankzij wethouder Tom de Bruin komt er een fietsenstalling voor 8500 fietsen (een van de grootste van Nederland). De subsidies komen onder andere vanuit de Metropoolregio en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Bomen

Den Haag is een groene stad en dat willen we graag zo houden. Veel bomen in Den Haag zijn ziek en daarnaast worstelen we met parkeerproblematiek en ruimtetekort. Vanwege de parkeerproblemen op de Laan van Meerdervoort moesten er bomen worden gekapt. Dat hebben we gelukkig kunnen voorkomen. In samenwerking met bewoners is een plan uitgewerkt voor de herinrichting van de Laan van Meerdervoort mét behoud van de bomen aan de laan.

Afval

We kampen met veel overlast van meeuwen, waardoor op vuilophaaldagen hele straten bestrooid liggen met vuilnis. Daarnaast zijn veel bewoners gedwongen hun vuilnis binnen te bewaren door gebrek aan buitenruimte. Daarom willen we voor iedere Haagse inwoner een ORAC (ondergrondse afvalcontainer) op loopafstand.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat afval beter wordt gescheiden. Dankzij D66 zijn er meer containers voor plastic afval bijgekomen. Met een substantiële stijging van het ingezamelde afval als gevolg. Het ingezamelde plastic afval is gestegen met bijna een kilo per inwoner!