dinsdag 2 augustus 2016

Groene bestuurder van de maand: Anne-Marie Spierings

Anne-Marie Spierings

De rubriek ‘Groene bestuurder van de maand’ laat zien wat de duurzame bestuurders van D66 zoal doen. Deze maand is Anne-Marie Spierings aan de beurt, gedeputeerde in Noord-Brabant en bestuurslid bij onze thema-afdeling.

De Brabantse context

D66-bestuurders werken stevig aan duurzaamheid. Dat valt misschien niet altijd op. Maar wist je dat van de negen provincies waarin D66 meebestuurt, vijf gedeputeerden energie in portefeuille hebben? Ik mag er daar een van zijn.

In Brabant hebben we de ambitie om de landelijke doelstelling van 14% duurzame energie in 2020 ook voor onze provincie te halen. Dat lijkt weinig, maar met flink wat zware industrie en geen zee om windturbines te plaatsen is dat een flinke opgave. Illustratief is Nyrstar, een zinkfabriek bij Budel. Deze gebruikt evenveel energie als de stad Eindhoven!

Omdat de opgave groot is, zetten we met ons uitvoeringsprogramma energie de energietransitie in de volle breedte in gang: gebouwde omgeving, industrie, mobiliteit, agrarische sector en ontwikkeling van energielandschappen. Dat doen we met vrijwel alle denkbare partijen. Om dat te bekrachtigen, hebben we 1 juni de Brabantse Energie Alliantie getekend. Als we in 2020 op 14% duurzame energie zitten, staan we eigenlijk pas aan het begin van de werkelijke uitdaging: een fossielvrije energievoorziening in 2050. Daarom kijken we nu al vooruit. Dit doen we door in te zetten op innovatie: technische én sociale innovatie.

Studenten dragen bij aan innovaties

IMG_0997

Studententeams van de TU Eindhoven laten zien wat er nu al mogelijk is. Als provincie ondersteunen wij veel van deze teams, omdat zij de innovaties ontwikkelen die we nodig gaan hebben om in 2050 fossielvrij te kunnen zijn. En het is ook een economische kans, zoals wel blijkt uit de vele sponsoring door (Brabantse) bedrijven. De teams staan regelmatig op beurzen en bijeenkomsten in binnen- en buitenland. En enkele weken geleden hebben we vice-president van de Europese commissie Maroš Šefčovič rondgeleid bij de studententeams.

Wat zijn dan die innovaties van de studenten? Met Stella, de vierpersoons auto op zonne-energie, hebben de studenten al twee keer de Solar Challange in Australië gewonnen. De Storm Pulse is een elektrische motor met een actieradius van 380 km. Half augustus vertrekken ze voor een reis van 80 dagen om de wereld, waarmee ze aantonen dat elektrisch rijden al wereldwijd mogelijk is. En het team Fast laat met een schaalmodel zien dat je een auto kunt laten rijden op mierenzuur, een brandstof die veilig te tanken en vervoeren is en maar half zoveel ruimte inneemt als waterstof. Nog dit jaar gaan ze met VDL een bus ombouwen om te bewijzen dat deze techniek in de praktijk toepasbaar is.

Uitdagingen van de energietransitie

Sociale innovatie in de energietransitie is een uitdagend vraagstuk. Het gaat over acceptatie van windturbines, maar net zo goed over initiatieven om samen een zonneweide te realiseren of een elektrische deelauto in een dorp of wijk introduceren. Initiatieven van onderop kunnen leiden tot meer bewustzijn en breder draagvlak voor de energietransitie. En gegeven de grote opgave tot 2050 is dat heel belangrijk. Voor mij is de uitdaging om de kracht en energie van de samenleving te ondersteunen en versterken, zonder deze over te nemen. We werken dus niet met generieke subsidies voor energiecoöperaties, maar proberen hen wel te helpen als ze ambities hebben die nog net een maatje te groot zijn, zoals een eigen windpark van ZummerePower.

De contacten met bevlogen mensen is een van de leukste onderdelen van gedeputeerde zijn. Diverse energiecoöperaties houden hun eigen klimaatconferentie. De veelheid aan lokale bijdrages aan de energietransitie is dan altijd weer indrukwekkend. Ik probeer als het even kan daarbij aanwezig te zijn, zoals laatst nog in Gilze-Rijen. Want in Brabant weten we dat we de beste resultaten bereiken in de verbinding van de vier O’s: Overheid, Ondernemers, Onderwijs/onderzoek en de initiatieven van Onderop!