zondag 12 februari 2017

Maskerade wint Duurzaamheidsprijs 2017

Pier Vellinga (D66 Duurzaam) feliciteert Maarten van der Breggen van Maskerade met het winnen van de D66 Zuid-Holland duurzaamheidsprijs 2017

De Duurzaamheidsprijs D66 Zuid-Holland is dit jaar naar het initiatief Maskerade gegaan. Deze prijs is tijdens de nieuwjaarsreceptie van D66 uitgereikt door Pier Vellinga, deskundige op het gebied van klimaatverandering. De prijs is in ontvangst genomen door Maarten van der Breggen, architect en ontwikkelaar van de Maskerade methode.

Maskerade is een initiatief om het bouwen van woningen zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Dat wordt bereikt door onder andere gebruik te maken van duurzame bouwmaterialen. Van der Breggen heeft middels de Maskerade methode al verschillende prototypes op meerdere locaties laten bouwen. Ook zijn er in Rotterdam twee appartementen gebouwd om de methode verder uit te werken.

Na het eervol vermelden van de andere drie finalisten, sluit Vellinga af met het benoemen van de winnaar. “Het is heel mooi dat u de prijs heeft gewonnen, omdat u een heleboel bij elkaar brengt. De starters kunnen eigenlijk geen woning meer vinden, maar als ze zich collectief organiseren en zich aansluiten bij uw bedrijf, kunnen ze de woning met uw deskundigheid, duurzaam laten bouwen en inrichten. Dat is geweldig. Van Tiny-house tot heel complex.”

Op de nieuwjaarsreceptie was ook wethouder Robin Paalvast aanwezig. “Zelf heb ik niet gestemd, maar ik vind het heel goed dat die initiatieven bestaan.”

Een van de andere finalisten was Stadstuin Rusthout, een kinderboerderij waar onder andere een ecologische moestuin is, voorlichtingen over ecologisch tuinieren worden georganiseerd en rondleidingen voor bijvoorbeeld schoolklassen worden gegeven. Testrijders was ook in de running voor de prijs; een project waarbij mensen een testritje mogen maken in een elektrische auto, om zo de verkoop van deze voertuigen te stimuleren. De laatste finalist was Klimaattop, het idee om een eigen lokale klimaatcoöperatie op te starten met inwoners en ondernemers van Bodegraven-Reeuwijk, met als doel in 2035 klimaatneutraal te zijn.

Van de tien deelnemende projecten zijn er vier finalisten geselecteerd door een jury. Deze bestaat uit Vellinga, Lia de Ridder, regiobestuurslid en Anneke Wijbenga, D66-Statenlid. Het bestuur van D66 heeft daarna een digitale stemming gehouden waarbij 600 stemmers, D66 leden en ander publiek, Maskerade op nummer één hebben gezet. Vellinga geeft aan dat hij zelf ook op Maskerade gestemd zou hebben, ondanks dat hij de andere finalisten ook goede kandidaten vond. “Het project Stadstuin Rusthout vond ik zeer interessant, omdat er veel burgers bij betrokken zijn. Ook de Testrijders vind ik belangrijk om mensen over de drempel te halen om elektrisch te gaan rijden. Ik heb geen hele uitgesproken voorkeur maar toen ik het allemaal nog eens goed bekeek, vond ik Maskerade wel een goede winnaar.”

Tekst: Wietske Petrişor, afbeelding: D66 Duurzaam.