Factsheet Duurzaamheidseducatie

Voor een succesvolle duurzame wereld met een circulaire economie is het noodzakelijk dat zoveel mogelijk mensen meewerken vanuit een kritische en actieve houding. Het opwekken en versterken van die houding kan niet vroeg genoeg beginnen. Daarom is het onderwijs ongelooflijk belangrijk voor de vorming op het gebied van duurzame ontwikkeling!
Dit wordt ook onderschreven in het landelijke verkiezingsprogramma waarin staat dat onderwijs moet zorgen voor brede ontwikkeling en vorming. In ons onderwijssysteem moet de ontwikkeling van hoofd, hart én handen een plek hebben”. Natuuronderwijs wordt daarbij specifiek genoemd.

Op dit moment lijkt niemand zich verantwoordelijk te voelen voor duurzaamheideducatie. Onderwijs is geen kerntaak van de gemeenten en de Provincie waardoor natuuronderwijs bij bezuinigingsrondes gemakkelijk geschrapt wordt uit die begrotingen. Daarnaast lijkt het Ministerie van onderwijs vooral te hechten aan taal en rekenonderwijs.
In deze factsheet wordt beschreven wat het belang van de gemeente is om te (blijven) investeren in natuuronderwijs.

Gepubliceerd op 01-03-2013 - Laatst gewijzigd op 02-01-2017