Factsheet Afval inzameling

Deze factsheet is bedoeld voor D66-afdelingen van gemeenten bij het opnemen van duurzaamheids eisen in het verkiezingsprogramma op het gebied van grondstoffen en geeft inzicht in de diverse, op lokaal niveau toe te passen, methoden en technieken voor huisafval en inzameling ervan. Dit zijn directe kosten voor de bewoners omdat deze kosten worden doorberekend via de gemeentelijke afvalheffing op basis van kostprijs.

De mogelijkheden voor afval en inzameling, en de uiteindelijke praktische invulling ervan, verschillen per gemeente (en vaak ook per wijk). Ook het type bebouwing kan (mede)bepalend zijn. Het factsheet geeft een overzicht van de mogelijkheden die er zijn, en benoemt daarbij algemeen geldende voor- en nadelen. Deze factsheet wordt geplaatst op de website van de themaafdeling D66 Duurzaam. Daarnaast zal de werkgroep Grondstoffen van deze thema afdeling ook relevante nieuwe ontwikkelingen en ervaringen uit de praktijk bijhouden en op de website www.d66duurzaam.nl plaatsen. Graag ontvangt de werkgroep Grondstoffen locale ontwikkelingen en (eigen) ervaringen via onderstaande contactgegevens om voorbeelden voor elk soort gemeente te kunnen bieden.

Gepubliceerd op 01-03-2013 - Laatst gewijzigd op 02-01-2017